Proč suplementovat vitamin D

More...

Zdroj: Shutterstock

Jedním z velice důležitých vitamínů, kterého má většina lidí v našem podnebném pásmu nedostatek je právě vitamín D, který se řadí mezi vitamíny rozpustné v tucích.

Je nezbytný pro důležité metabolické procesy v těle. Jeho forma syntetizovaná
v lidském těle se nazývá cholekalciferol nebo vitamín D3 a vzniká v kůži díky působení ultrafialového záření.

Vitamin D je prospěšný hned z několika důvodů:

  • Stimuluje a podporuje imunitní systém (tvorba protilátek).
  • Udržuje v krvi správnou hladinu vápníku a fosforu,  pomáhá k jejich vstřebávání a následnému využití.
  • Vytváří a obnovuje kostní hmotu (snižuje rizika zlomenin).
  • Podporuje správnou funkci svalů (svalová síla) a nervů.
  • Podporuje mozkové aktivity.

Hlavním zdrojem vitamínu D je Slunce, přičemž v potravě je spíše vzácný. Nejvíce
se ho dá najít v oleji z rybích jater a mase ryb jako jsou sardinky, sleď, losos a makrela. Dalšími zdroji, byť malého množství, jsou vajíčka, maso, mléko, máslo a žampiony.

Projevy nedostatku vitamínu D:

  • únava, podrážděnost, nechutenství
  • bolest svalů a kloubů až svalová ochablost
  • vysoký krevní tlak
  • krvácení dásní (chronické)
  • demineralizace kostí

A ještě jedna zajímavost - říká se, že tento vitamín také napomáhá prevenci takzvané sezónní afektivní poruchy, což je forma deprese, která se objevuje v zimním období právě kvůli nedostatku slunečního světla.

Jak jsi na tom s vitamínem D ty? Dbáš na jeho suplementaci, zejména v zimním období?

>