Jak si užít stravování na dovolené a nepřibrat?

Délka čtení

minut

Období dovolených je v plném proudu. S cestováním se teď obzvlášť roztrhl pytel vzhledem k omezením v předchozích letech. Určitě i Ty plánuješ v dohledné době dovolenou, nebo jsi už dokonce někam vyrazila. Ať už se jedná o dovolenou v zahraničí u moře nebo po České republice, v žádném případě nemusíš přijít o výsledky, které jsi získala díky své disciplíně, zdravému stravování a dostatečné míře pohybu. Byla by to přece škoda. Ačkoliv spousta lidí má dovolenou spojenou s nekonečným přejídáním se a ochutnáváním všeho, co jim přijde pod ruku, nemyslíme si, že právě toto jsou ty pravé hodnoty a význam dovolené. S poznáváním cizích destinací je samozřejmě spojeno i ochutnávání místních specialit a různých dobrot, které daná země nabízí, nicméně zlaté pravidlo střední cesty bylo, je a bude, vždy nejlepší, pokud nechceš svému tělu ubližovat a přijít o vše, co jsi za poslední měsíce vybudovala. Pojď se tedy společně s námi podívat, jak si užít stravování na dovolené a nepřibrat. 🙂

zena-ji-na-plazi

zdroj Shutterstock

V první řadě je třeba zmínit, že dodržovat určitý režim a nevybočit ze svých zajetých kolejí, neznamená, že by ses měla na dovolené omezovat. Určitě moc dobře víš, že zůstat zdravá a fit můžeš i naprosto přirozenou, laskavou a udržitelnou cestou, ať už jsi doma nebo někde mimo své přirozené prostředí. Možnosti se liší podle typu dovolené, kterou plánuješ. Základ zůstává stejný.

Pokud vyrážíš někam do resortu nebo hotelu, kde budeš mít zařízené stravování formou ALL INCLUSIVE ze strany ubytování, je to celkem snadné. Obsah stravování v ubytování se samozřejmě může lišit a také hraje roli, o jaký typ kuchyně se jedná, nicméně ve většině pokrokových zemích, moderních resortech a hotelech najdeš několik typů kuchyně a pokrmů nezávisle na tom, kde se nacházíš. Doporučujeme vyzkoušet způsob 80/20, kdy 80% Tvé stravy budou tvořit plnohodnotné potraviny, které zajisté každé ubytování nabízí, a 20% dobroty, které, ačkoliv nejsou až tak kaloricky vhodné (nedodají Tvému tělu prospěšnou energii, kterou potřebuje), ale jsou to např. sladké nebo slané speciality konkrétní země, které stojí za to ochutnat. Tímto způsobem a díky obvyklé formě stravování švédskými stoly v případě výběru ALL INCLUSIVE neujdeš několik kroků zpět. 80% Tvé stravy by tedy mělo zůstat pokryté vhodným množstvím jednotlivých makroživin –⁠ bílkovinami, sacharidy a tuky z plnohodnotných zdrojů. Kombinuj živočišné i rostlinné bílkoviny, střídej varianty komplexních sacharidů a dopřej si zdravé tuky v podobě kvalitních olejů, ořechů, ryb, kvalitního červeného masa, vajíček, různých semínek, nebo např. z kvalitní hořké čokolády. Zbylých 20% můžeš pokrýt ochutnávkou toho skvělého dezertu, který místní kuchař tolik doporučuje. 😛

bohata-snidane-na-stole-zena-hledici-na-more

zdroj Shutterstock

Je třeba počítat s tím, že většina pokrmů je připravováno na oleji či másle, s přidaným kořením, občas i s nějakým dochucovadlem navíc. I to ke stravování mimo svou kuchyni patří. Rozhodně to není něco, z čeho by ses měla stresovat a ze zoufalství pro jistotu nejíst nic nebo velice omezeně. To by byl mnohem větší problém. Důležité tedy je jíst dostatečně, ale s mírou. Pokud máš na určitou skupinu potravin nebo konkrétní potravinu intoleranci, rozhodně bys to měla sdělit personálu ve svém ubytování, kteří Ti v tomto směru budou určitě rádi nápomocní.

grilovani-u-more

zdroj Shutterstock

Další variantou stravování na dovolené může být ta, kdy se o své jídlo budeš starat pouze sama. Pokud budeš na dovolené ubytovaná v apartmánu s vlastní kuchyňkou, nebo cestuješ obytným vozem, kde si můžeš také sama uvařit a je to pro Tebe přijatelnější varianta, než navštěvovat několikrát za den restauraci, tak v takovém případě je způsob vhodného stravování také zcela jednoduchý a jasný. I k této variantě se vážou body, které jsme zmínily v předchozích odstavcích, zároveň máš v takovém případě mnohem větší kontrolu nad celým pokrmem, jen zvolit vhodné potraviny při nákupu, který může být náročnější z hlediska jazykové bariéry a mnoha neznámých potravin. Zde už je výběr na Tobě, zda budeš experimentovat a zkoušet nové, nebo se rozhodneš zůstat u své klasiky, nakoupíš a uvaříš si pouze z potravin, které moc dobře znáš. Důležité je, abys jedla pravidelně a své porce neošidila. Mohlo by pak dojít ke zbytečnému trápení hladem a vyhledávání zbytečných “doplňkových” potravin všude kolem. Hlad není vždy nejlepším kuchařem. 🙂 

divka-v-bazenu-snidane-na-hladine

zdroj Shutterstock

Stravování na dovolené si můžeš bezstarostně užívat bez zbytečných kil navíc po návratu. Chce to jen používat selský rozum a nezapomenout naslouchat svému tělu, které moc dobře ví, co mu dělá dobře. Nezapomínej na to, že být otrokem jídla není cesta k šťastně prožité dovolené, proto vnímej krásy přítomného okamžiku, objevování dosud nepoznaného, užívej čas se svými nejbližšími i sama se sebou a nezapomeň tyto chvíle naplno prožít.

Krásnou dovolenou Ti přeje tým Strong beauty! :-*

Může se ti líbit

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>