Jak se naučit cvičit pro radost

Délka čtení

minut

Každá z nás nějak začínala. Každá z nás si prošla procesem, kdy si jde za něčím s vidinou jasného cíle a nepřemýšlí nad dalšími možnými okolnostmi, důvody, proč pokračovat. Stejně tak je to se cvičením. Obvyklá situace je, že začneme cvičit, abychom dosáhly našeho předem stanoveného cíle. Ať už je tím cílem redukce hmotnosti nebo nabírání svalové hmoty, je to cíl, díky kterému vidíme smysl pokračovat. Pokračovat ve cvičení, abychom dosáhly své vysněné postavy a vytouženého výsledku. Co když lze cvičit pro radost a zároveň dosahovat výsledků bez potřeby zničit se na každém tréninku tak, že je z nás druhý den chodící mrtvola a dříve či později dochází k přetrénování? Co když není trénink pouhým nástrojem ke spalování kalorií nebo k nárůstu svalové hmoty? 🙂

cviceni-s-pejskem-joga-pes-hlavou-dolu

zdroj Shutterstock

Trénink bez cíle nefunguje. Není efektivní. Nicméně krůček blíže vysněnému bodu není jediným benefitem, který je se cvičením spjatý. Jde především o lásku k pohybu jako takovému. Pohyb nás dobíjí, dodává pozitivní energii a udržuje naši duši i tělo zdravé. Pokud ho dávkujeme ve správné míře, je naším pomocníkem k tomu, abychom byly funkční, ne jen vyrýsované a hubené. K tomuto úhlu pohledu si každá z nás musí dojít sama. Až ve chvíli, kdy se nám cvičení či pohyb jako takový zaryje hluboko do srdce, je naší součástí a dělá nám radost. V takovém případě může vznikat závislost, která může být mnohdy až nebezpečná, protože každé tělo potřebuje dostatek času na zotavení a přípravu na další zátěž. Proto je vhodné mít sestavený tréninkový plán týdne, ve kterém je tento faktor zohledněn a nedojde tedy k případnému vyhoření.

Možná by teď někdo mohl říct, že s plánem se opět stáváme závislými na určitém systému a necvičíme pro radost. Jak bylo zmíněno v předchozím odstavci, je potřeba mít stanovený cíl, abychom byly efektivní, zároveň to ale neznamená, že pokud máme stanovený tréninkový plán, nejede přes to vlak. Pokud se cítíme unavené, vyčerpané, jsme nemocné, nevyspalé a jsme si vědomi toho, že by nám trénink spíše ublížil než pomohl, i přes tréninkový den v našem plánu bychom měli trénink vynechat. Odpočinout si a až se budeme opět cítit plné síly, vrátit se zpět do režimu. Tréninkový plán a systém ve cvičení spíše slouží k tomu, abychom si neubližovaly a tréninky měly hlavu a patu. Stále je potřeba primárně cítit radost z odvedené práce a pocitu, že jsme právě udělaly něco pro sebe. 🙂

joga-pranayama-dech-zena-v-prirode

zdroj Shutterstock

Pokud vidíš v tréninku pouze způsob, jak shodit přebytečná kila navíc, vyrýsovat se, nebo nabrat nějaký ten gram svalů navíc, zkus se podívat důkladněji, hlouběji sama do sebe. Zkus se vědomě zaměřit na to, co během tréninku prožíváš. Zkus si uvědomit, jak se Ti čistí hlava přeplněná informacemi, nacítit se na pocit před, během i po cvičení. Uvolnění mysli během zatížení těla je nejvýznamnější benefit, kterého můžeme dosahovat na pravidelné bázi. V dnešní uspěchané době každé z nás prospěje na chvíli zapomenout na povinnosti okolo, pracovní shon, starostlivost o děti, dům, zahradu, nebo třeba učení na další zkoušku. Prospěje nám na chvíli zpomalit, ale zároveň se pořádně zapotit a rozhýbat se. Cvičení není jen nástrojem k tělu jako z časopisu, je to především rituál, během kterého projevujeme lásku sami sobě, své duši, zklidňujeme mysl a rozhýbáváme tělo, které v dnešní moderní době nedostává to, co by mělo a na co je z pradávných dob zvyklé. Věříme, že se Tvá náklonnost ke cvičení po přečtení těchto řádků zdvojnásobí a přejeme Ti mnoho naplno užitých tréninků! 🙂

venkovni-cviceni-zena-na-schodech

zdroj Shutterstock

Může se ti líbit

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>