Bílkoviny

Bílkoviny jsou pro naše tělo velice důležité a protože si neumíme udělat jejich zásobní formu, je nutné je přijímat v každodenní stravě. 

More...

Lze je získat jak z živočišných, tak z rostlinných zdrojů. Spousty lidí v oblasti fitness tvrdí, že živočišné bílkoviny jsou to nejlepší a rostlinné naprosto vynechávají. Bílkoviny jsou v našem těle rozloženy na jednotlivé aminokyseliny. Podle druhu bílkoviny můžeme najít i různé složení aminokyselin. Je tedy pravda, že živočišné zdroje mají velkou výhodu v tom, že se v nich nachází komplexní aminokyselinové spektrum, kdežto v rostlinných jedna či dvě esenciální aminokyseliny obvykle chybějí. Další výhodou živočišných je to že obsahují určité množství mikroživin (vitamínů a minerálů), které třeba z rostlinné stravy nezískáte a musíte je, pokud jste na ní striktně, přijímat z doplňků stravy. Ale platí to i naopak.

V rostlinné stravě máme zase jiné druhy živin, které nezískáme z té živočišné. Rovněž ale i živočišné bílkoviny mají své nevýhody. Spolu s živočišnými bílkovinami přijímáme většinou ve stravě i vysoký obsah tuků, které jsou zdrojem špatného cholesterolu. Tyto potraviny mají zároveň nízký obsah esenciálních mastných kyselin.

Mimoto, rozkladem živočišných bílkovin dochází v těle k hnilobným procesům. To vše může představovat vyšší riziko vzniku onemocnění (rakovina tlustého střeva). Neúplně strávené zbytky živočišných potravin zůstávají na vnitřních stranách střeva a není tak možný prostup potřebných vitaminů a minerálů do krevního řečiště. Na rozdíl od rostlinné stravy dochází k tomuto negativnímu jevu především proto, že živočišné bílkoviny se tráví výrazně delší dobu. Kromě toho živočišné zdroje neobsahují žádnou vlákninu, která je důležitá pro správné trávení. V mase se může také nacházet zbytkové množství léků, růstových stimulantů apod. A proto je žádoucí mít tento poměr 50:50.

>